17-12-2018 16:43
Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας δρα Κώστα Χαμπιαούρη στη συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο των Προτεραιοτήτων για Αναβάθμιση των Τεχνικών Σχολών
Μία από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου είναι η βελτίωση των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και η αντιστοιχία τους με τις ανάγκες και απαιτήσεις της εγχώριας και διεθνούς αγοράς εργασίας.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση συμβάλλει στο υψηλό επίπεδο απασχόλησης και ευνοεί την ανταγωνιστικότητα, στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για μια βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητά του την περαιτέρω ενίσχυση και ανάπτυξη της δημόσιας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, μέσα από μια σειρά ουσιαστικών μεταρρυθμιστικών ενεργειών και μέτρων.
Επιπρόσθετα, με διάφορες άλλες πολιτικές που έχουν υιοθετηθεί και εφαρμοστεί ή βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, όπως είναι η ανάπτυξη νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων και ο εκσυγχρονισμός των κλάδων και ειδικοτήτων που προσφέρει η Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, η πιστοποίηση των ΜΙΕΕΚ ως Δημόσια Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και η περαιτέρω σύνδεση των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τη Βιομηχανία, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει προχωρήσει, με Πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο, η οποία εγκρίθηκε στις 4 Ιουλίου 2018, στη μετονομασία της Διεύθυνσης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, καθώς και στη μετονομασία των Τεχνικών Σχολών σε Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Οι νέες αυτές ονομασίες εναρμονίζονται με τους όρους που χρησιμοποιούνται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τοποθετούν σε μία σωστή βάση τον πραγματικό ρόλο των Τεχνικών Σχολών, ο οποίος δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή προγραμμάτων Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε μαθητές και μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά επεκτείνεται στην παροχή προγραμμάτων συνεχιζόμενης, ανώτερης και διά βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, τα οποία απευθύνονται στο σύνολο του πληθυσμού. Ως εκ τούτου, η νέα ονομασία αντικατοπτρίζει πιο σφαιρικά και προβάλλει ευκρινέστερα την αποστολή της Διεύθυνσης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η οποία είναι η εκπαίδευση, η κατάρτιση και η ενδυνάμωση των ατόμων, με επαγγελματικές δεξιότητες και ικανότητες για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων στον χώρο της εργασίας.
Έχει ολοκληρωθεί επίσης ο σχεδιασμός για την επέκταση του θεσμού των Εσπερινών Σχολών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης παγκύπρια, με την ίδρυση τριών νέων Σχολών: στη Λάρνακα, Πάφο και ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου, οι οποίες θα λειτουργήσουν τον Σεπτέμβρη του 2019. Οι τρεις αυτές νέες Σχολές θα συμπληρώσουν τις δύο υφιστάμενες Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που λειτουργούν ήδη στη Λευκωσία και τη Λεμεσό και θα διευκολύνουν την πρόσβαση σε προγράμματα τυπικής εκπαίδευσης για άτομα που χρειάζονται μία δεύτερη ευκαιρία για ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιάς τους εκπαίδευσης και απόκτηση απολυτηρίου Μέσης Εκπαίδευσης.
Επιπλέον, προωθείται η σύνδεση του Συστήματος Μαθητείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τα προγράμματα τυπικής εκπαίδευσης που προσφέρουν οι Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, οι οποίες, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, λειτουργούν ως σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αναγνώριση της φοίτησης στο Σύστημα Μαθητείας και τη μεταφορά των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητευομένων για συνέχιση και ολοκλήρωση του δεύτερου κύκλου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε λιγότερο χρονικό διάστημα από τα τέσσερα χρόνια της κανονικής διάρκειας φοίτησης. Αυτό τερματίζει την «αδιέξοδο πορεία» των αποφοίτων του Κεντρικού Κορμού Μαθητείας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα, με την απόκτηση του απολυτηρίου, ακόμη και για σπουδές στην ανώτερη εκπαίδευση.
Εξαιρετικής σημασίας θεωρείται η συνεργασία μας με την ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ για τον σχεδιασμό και την προώθηση νέων προγραμμάτων σπουδών ή τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων, για την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στη βιομηχανία, μέσω της διοργάνωσης επισκέψεων κατάρτισης των μαθητών στους χώρους εργασίας, καθώς και για την παροχή κινήτρων για εργοδότηση μαθητών των Τεχνικών Σχολών, του Συστήματος Μαθητείας και των ΜΙΕΕΚ.
Όσον αφορά στα ΜΙΕΕΚ αξίζει να αναφερθεί ότι έχουν πιστοποιηθεί νέα προγράμματα σπουδών, όπως Βιομηχανικοί και Οικιακοί Αυτοματισμοί (Λευκωσία), Αρτοποιία-Ζαχαροπλαστική (Λάρνακα), Δίκτυα Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Επικοινωνιών (Πάφος), τα οποία άρχισαν τη λειτουργία τους τη σχολική χρονιά 18-19.
Επιπρόσθετα, αναγνωρίζοντας τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση ως μια ισχυρή συνιστώσα του εκπαιδευτικού συστήματος που στηρίζει την ανάπτυξη και προετοιμάζει τους νέους για την είσοδό τους στην ενεργό επαγγελματική ζωή, προχωρούμε στην ανέγερση νέων υποδομών και στην επέκταση υφιστάμενων, ώστε να φιλοξενήσουν νέα προγράμματα και επιπρόσθετους μαθητές. Με την ευκαιρία αυτή να αναφέρουμε ότι ξεκινούν άμεσα οι εργασίες για την ανέγερση Τεχνικής Σχολής στην Αραδίππου, σε αντικατάσταση της Τεχνικής Σχολής Αγίου Λαζάρου. Αναμένεται να λειτουργήσει η νέα Τεχνική Σχολή το 2022. Παράλληλα προχωρήσαμε τις εργασίες στο Λύκειο της Έμπας, ώστε από τον Σεπτέμβριο του 2019 να λειτουργήσουν εκεί κλάδοι της Τεχνικής Σχολής Πάφου.
Επίσης, το 2025 αναμένεται να αποπερατωθεί η νέα Τεχνική Σχολή Λεμεσού. Πρόκειται για την πιο σύγχρονη Τεχνική Σχολή, δαπάνης ύψους 20 εκατομμυρίων, που θα καλύπτει τις ανάγκες μιας σύγχρονης Τεχνικής Σχολής και όλους τους απαραίτητους κλάδους. Αμέσως μετά την αποπεράτωση της νέας Τεχνικής Σχολής, οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις της Α΄ Τεχνικής θα παραχωρηθούν στο ΤΕΠΑΚ για τις ανάγκες του.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ στο γεγονός ότι για πρώτη φορά φέτος έχουμε διαθέσει, στους μαθητές αρκετών ειδικοτήτων, τεχνικά σύγχρονα βιβλία, ενώ ένας πρόσθετος αριθμός βιβλίων αξιολογείται για αξιοποίησή τους από τη νέα σχολική χρονιά. Ταυτόχρονα προχωρούμε σε διαδικασίες συγγραφής εξειδικευμένων τεχνικών βιβλίων για όλες τις ειδικότητες που θα καλύπτουν τις ανάγκες των αναλυτικών προγραμμάτων.
Πρέπει να τονίσω ότι για τη μέγιστη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, εκτός από την αναβάθμιση της δημόσιας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, θα πρέπει να ληφθούν και άλλες σημαντικές αποφάσεις, να γίνουν ενέργειες και να ξεπεραστούν προκαταλήψεις εντός του ίδιου του θεσμικού πλαισίου και της κοινωνίας, έτσι ώστε ο τόπος μας να μπορεί να επωφεληθεί στο μέγιστο από τα πλεονεκτήματα που η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση μπορεί να προσφέρει τόσο στην οικονομία, όσο και στην ίδια την κοινωνία.
Η Κυβέρνηση κι εγώ προσωπικά, αναγνωρίζοντας την παιδεία ως τον θεμέλιο λίθο της κοινωνίας μας, θα συνεχίσουμε με κάθε τρόπο να εργαζόμαστε προς όφελος της ποιοτικής αναβάθμισης της παρεχόμενης εκπαίδευσης, παραμένοντας σταθερά προσηλωμένοι στην ενίσχυση της κοινωνίας μας.
Κλείνοντας, νιώθω την ανάγκη να τονίσω τη στήριξή μου, στη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στις Διευθύνσεις και στους Εκπαιδευτικούς των Τεχνικών Σχολών για το έργο που επιτελούν, καθώς είναι επιφορτισμένοι με το σπουδαίο έργο της αγωγής και της διαμόρφωσης εγγράμματων πολιτών, που διακρίνονται για τις δεξιότητες, την υπευθυνότητα, το δημοκρατικό ήθος, την ιστορική ταυτότητα αλλά και τον σεβασμό και την ανοχή στη διαφορετικότητα. Πολιτών που θα είναι ικανοί να συμβάλουν δημιουργικά στην ανάπτυξη της κοινωνίας και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων του μέλλοντος.
Τέλος, συγχαίρω όλους τους λειτουργούς του ΥΠΠ που εργάστηκαν για την πραγματοποίηση της σημερινής δημοσιογραφικής διάσκεψης, τους δημοσιογράφους και τους εικονολήπτες που στηρίζουν τις προσπάθειες του ΥΠΠ, την ΟΛΤΕΚ και τη Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης για τη συνεργασία αλλά και για τη γενικότερη προσφορά τους στα εκπαιδευτικά θέματα, την ΟΕΒ, το ΚΕΒΕ και την ΑνΑΔ για την αγαστή και εποικοδομητική συνεργασία μας, αλλά και όλους εσάς που βρίσκεστε σήμερα εδώ.
----------------------------
ΙΠ/ΕΙ
Σχετικά Ανακοινωθέντα