28-11-2019 21:00
Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη στην εκδήλωση της Κίνησης Καθηγητών «ΑΛΛΑΓΗ» με την ευκαιρία των 40 χρόνων από την ίδρυση της
Πραγματικά νιώθω ιδιαίτερη συγκίνηση διότι η πολιτική μου πορεία ταυτίζεται με την Κίνηση Καθηγητών «Αλλαγή». Ήταν οι δύσκολες εποχές που προσπαθούσαμε να δημιουργήσουμε συνθήκες να επικρατήσει η δημοκρατία. Άλλοι στο πολιτικό μετερίζι και άλλοι στους διάφορους επαγγελματικούς κλάδους. Πρωταγωνιστές, όμως, ήταν οι εκπαιδευτικοί που με θάρρος το 1979 πρωτοστατώντας με κάποιους που βρίσκονται απόψε μαζί μας και με άλλους που τους μνημονεύουμε προσπαθώντας να δημιουργήσουν την Κίνηση των καθηγητών που πραγματικά τίμησε το όνομα που αποφάσισαν οι ιδρυτές της, την Αλλαγή στην εκπαίδευση και στη νοοτροπία γενικότερα της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος.
Είναι για αυτό που με ιδιαίτερη συγκίνηση παρευρίσκομαι στα 40χρονα της Κίνησης και που αντικρίζω τα πρόσωπα τόσων πολλών εκλεκτών φίλων που συνεργαστήκαμε για χρόνια υπό την ιδιότητα μου ως μέλους ή Προέδρου της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, ή ως Προέδρου της παράταξης είτε και ως Προέδρου της Δημοκρατίας.
Δεν θα χρησιμοποιήσω το κείμενο που μου έχουν γράψει. Προτιμώ τα εκ συναισθήματος και εκ πνεύματος να είναι τα όσα θα εκφέρω. Προτιμώ να πω τα όσα αισθάνομαι παρά τα όσα άψυχα στα κείμενα αποδίδονται.
Ειλικρινά θέλω να σας ευχαριστήσω για τη συμβολή σας στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που επιδιώξαμε κατά την περίοδο της πρώτης πενταετίας της διακυβέρνησης, θέλω να σας ευχαριστήσω για τη συμβολή σας που μαζί με άλλες εκπαιδευτικές Κινήσεις πέρα και πάω από σκοπιμότητες έχετε συνεργαστεί και επί των προηγούμενων διακυβερνήσεων προκειμένου να καθοριστεί μια πορεία που να εκσυγχρονίζει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και είναι καλά γνωστό πως οι παθογένειες, δυστυχώς, ακόμα υπάρχουν.
Είναι καλά γνωστό πως παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του κράτους (για την εκπαίδευση) είναι τους υψηλότερους στην ΕΕ, παρά ταύτα λόγω αγκυλώσεων του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως και σε άλλους τομείς της Δημόσιας Υπηρεσίας θα πρέπει να το παραδεχθούμε, τα μαθησιακά αποτελέσματα δεν είναι αυτά που προσδοκούμε. Δεν είναι αυτά που επιθυμούν οι γονείς, δεν είναι αυτά που θα έπρεπε να αναμένουν οι μαθητές, αλλά και η Πολιτεία.
Σέβομαι απόλυτα τους εκπαιδευτικούς για τη σημαντικότατη προσφορά τους και στην Παιδεία και στην ανάπτυξη του τόπου. Και είναι για αυτό που θέλω να καλέσω να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας. Προσπαθούμε τελευταία μέσα από μια πολιτική εκσυγχρονισμού να δημιουργήσουμε συνθήκες αξιολόγησης του μαθητή, του εκπαιδευτικού. Ας μη μείνουμε προσκολλημένοι στις αγκυλώσεις.
Παρακολουθώ με ενδιαφέρον και επαναλαμβάνω με σεβασμό τις απόψεις. Θα πω, όμως, αυτό που έχω ξαναπεί. Η Πολιτεία καθορίζει την πολιτική, ύστερα από τον συμβουλευτικό ρόλο που πρέπει να διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί που γνωρίζουν καλύτερα από εμάς τους πολιτικούς πολλές φορές.
Όμως, η Πολιτεία δεν αποφασίζει χωρίς να λάβει υπόψη σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα, ανάγκες της Πολιτείας, ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος, ανάγκες της οικονομίας, έτσι ώστε να δημιουργήσει πρώτον, ελεύθερα σκεπτόμενους, καλά καταρτισμένους, ικανούς να προσφέρουν στην κοινωνία μαθητές. Προκειμένου να προχωρήσουν βεβαίως και σε περαιτέρω σπουδές.
Με λύπη μου παρατηρώ να εμπλέκεται ακόμα και το μαθητικό κίνημα και να θέλει να καθορίσει πολιτικές. Να καθορίσει πότε, πώς και πού θα εξετάζονται. Αδιανόητα. Είναι εις βάρος, δυστυχώς, της Παιδείας οι παρεμβάσεις των κομμάτων που καθορίζουν ή καθοδηγούν ή που θέλουν να ποδηγετούν τη μαθητιούσα νεολαία. Κάποια στιγμή θα το αντιληφθούν τα παιδιά, αλλά θα είναι πάρα πολύ αργά γιατί θα περάσουν κάποια χρόνια για να συνειδητοποιήσουν ότι ο άκρατος κομματισμός και οι παρεμβάσεις στα δρώμενα της Παιδείας δεν είναι ό,τι πιο ευτυχές ή ό,τι πιο ωφέλιμο για την πατρίδα μας.
Γνωρίζετε καλά τις προσπάθειες που καταβάλλουμε για να εκσυγχρονίσουμε τη δημόσια Παιδεία. Θέλουμε την ίδια ώρα να δούμε τους καθηγητές μας να αξιολογούνται, να μετεκπαιδεύονται, να έχουν οπωσδήποτε τις καλύτερες των συνθηκών και πιστεύω ότι η Πολιτεία προσφέρει τα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση.
Αυτό που θέλουμε είναι τη συνεργασία των καθηγητών. Και αυτό που θέλω να τονίσω είναι τις ευχαριστίες μου προς την εκπαιδευτική Κίνηση «Αλλαγή», αλλά και σε όσες των Κινήσεων επιτέλους υπερβαίνουν τα κομματικά στεγανά και παίρνουν αποφάσεις που μπορεί να συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Έχουμε υποχρέωση απέναντι στη νέα γενιά του τόπου να της δώσουμε τα εφόδια, να της δημιουργήσουμε εκείνες τις πεποιθήσεις της ανεκτικότητας απέναντι στους άλλους, αλλά ιδιαίτερα να καλλιεργήσουμε τη δημοκρατικότητα και την ελευθερία του πνεύματος, με πλήρη σεβασμό στις παραδόσεις και την εθνική καταγωγή μας. Δεν μιλώ για εθνικισμό, μιλώ για την αγάπη προς την πατρίδα μας και προς την εθνική καταγωγή μας. Αυτό δεν δημιουργεί ούτε μίσος προς τους άλλους, ο αρχαίος Ελληνισμός δεν διακρινόταν για την καλλιέργεια μίσους, αλλά αντίθετα, η φιλοσοφία του ήταν το πώς να δημιουργήσει χρηστούς πολίτες, και χρηστός πολίτης είναι εκείνος ο πολίτης που υπηρετεί την πατρίδα του μέσα από τις δράσεις και τις ενέργειες του είτε προς τους συμπολίτες του είτε προς όσους μπορεί να συμβάλουν στην προκοπή της πατρίδας μας.
Άκουσα με πολλή προσοχή τα όσα λέχθηκαν και όσον αφορά την πορεία του εθνικού μας θέματος. Έχω τονίσει κατά την τριμερή συνάντηση στο Βερολίνο, και προς τον ΓΓ των ΗΕ και προς τον συμπατριώτη μου, τον ηγέτη των Τουρκοκυπρίων κ. Ακκιντζί πως επιδίωξη δική μας και μόνη επιδίωξη είναι η όποια μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας να οδηγεί σε μια λειτουργική, βιώσιμη λύση που θα αποδίδει ένα ομαλό κράτος μακριά από εξαρτήσεις, μακριά από εγγυήσεις, μακριά από κατοχικά στρατεύματα. Θέλουμε να ζήσουμε ελεύθεροι για να μπορούμε να συνδημιουργήσουμε. Διαφορετικά η τύχη μας θα είναι προδιαγεγραμμένη να ακολουθήσει τις βουλές μιας τρίτης χώρας, και όταν μιλώ για τρίτη χώρα, αυτή δεν είναι άλλη από την Τουρκία.
Αυτά για να μην υπάρχουν παρερμηνείες.
Θέλουμε και επιδιώκουμε τη λύση, θέλουμε και επιδιώκουμε την ειρήνη, θέλουμε και επιδιώκουμε την ειρηνική συμβίωση, όχι όμως με τη δημιουργία δύο ταχυτήτων κοινότητες, δύο διαφορετικών προνομίων κοινότητες.
Η πολιτική ισότητα δεν σημαίνει πολιτική ανισότητα. Αυτό θα πρέπει να γίνει συνείδηση. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι να έχουμε ένα ομαλό κράτος που να μπορεί να λειτουργήσει και να επιβιώσει. Αυτή είναι η επιδίωξη μας, αυτό είναι το όραμα μου, αυτή θα είναι και μέχρι την τελευταία στιγμή της προεδρίας μου η επιδίωξη μου. Και θέλω να ελπίζω και εύχομαι πως αυτή η προσπάθεια θα στεφθεί με επιτυχία, έτσι ώστε κάποια στιγμή να μπορούμε να πούμε ότι αποδώσαμε αυτά που χρωστούμε στους πολίτες.
Σε αυτή την πορεία, σε αυτό τον στόχο έχετε να διαδραματίσετε φίλοι εκπαιδευτικοί σημαντικότατο ρόλο. Δεν χρειάζεται να σας υποδείξω τι θα πράξετε. Για 40 τόσα χρόνια πράττετε στο ακέραιο το καθήκον σας απέναντι στην πατρίδα. Υπήρξατε πέραν και πάνω από κόμματα, υπήρξαν φορές που διαφωνήσαμε γιατί απλούστατα πιστεύατε ότι αυτό δεν ήταν το ορθό και σας χάρηκα και σας τιμούσα και σας σεβόμουν απόλυτα και έτσι θα συνεχίσω. Όταν πιστεύετε ότι ακολουθούμε τον εσφαλμένο δρόμο να έχετε, όπως είχατε πάντα, την τόλμη να λέτε αυτά που είναι προς όφελος του τόπου, της παιδείας, του συνόλου. Και ο σεβασμός μου θα είναι απεριόριστος, όπως υπήρξε πάντα απέναντι σας.
Θέλω να συγχαρώ για άλλη μια φορά τον αγαπητό φίλο Δημήτρη Ταλιαδώρο που από δεκαετίες τώρα είμαστε στενοί συνεργάτες και φίλοι, να ευχαριστήσω που βλέπω καταξιωμένους εκπαιδευτικούς, καταξιωμένα στελέχη, ιδρυτικά στελέχη της «Αλλαγής», να χαιρετίσω την εδώ παρουσία πρώην και νυν Προέδρων της ΟΕΛΜΕΚ, αυτό υπαγορεύει ο αλληλοσεβασμός και σας χαίρομαι, έστω και αν κατά καιρούς διαφωνήσαμε ή διαφωνούμε, αυτό ουδεμία σχέση έχει. Αντίθετα, η εδώ παρουσία σας είναι και απόδειξη από τη μια της αναγνώρισης της προσφοράς της «Αλλαγής», από την άλλη υπέρβαση των κομματικών στεγανών, και εσείς είστε που πρέπει να ανοίξετε τον δρόμο, εσείς είστε που πρέπει να μας καθοδηγήσετε, να καθοδηγήσετε την πολιτική ηγεσία να κατανοήσει ότι υπεράνω όλων είναι το όφελος της παιδείας, της πατρίδας, της οικονομίας, του τόπου γενικότερα, της Κύπρου μας, πριν και πάνω από όλα.
----------------------------
ΡΜ/ΕΙ
Σχετικά Ανακοινωθέντα