Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-05-2020 16:33

Στατιστικά Στοιχεία Γραμμής Βοήθειας - Helpline 1480 για το πρώτο τρίμηνο του 2020 από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Η Γραμμή Βοήθειας - Helpline 1480 λειτουργεί στο πλαίσιο των δράσεων του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου – CYberSafety (https://www.cybersafety.cy), με στόχο να παρέχει σε παιδιά, νέους/νέες, γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο ευρύτερο σύνολο της κυπριακής κοινωνίας, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, ως συντονιστής του Κέντρου και της Γραμμής Βοήθειας - Helpline 1480, παραθέτει  στατιστικά στοιχεία ενημέρωσης  του πρώτου τριμήνου του 2020 (1η Ιανουαρίου 2020 έως την 31η Μαρτίου 2020).

Από την 1η Ιανουαρίου 2020 έως την 31η Μαρτίου 2020, απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας-Helpline 1480 συνολικά 707 άτομα. Οι 386 κλήσεις (54,60%), δεν σχετίζονταν με τις υπηρεσίες της Γραμμή Βοήθειας – Helpline 1480. Ο σχετικά υψηλός αριθμός, ο οποίος δεν έχει σημειωθεί ξανά στο ιστορικό λειτουργίας της Γραμμής, οφείλεται στην έξαρση της Πανδημίας του Κορωνοϊού Covid-19. Ειδικότερα, οι σχετικές κλήσεις αφορούσαν σε πληροφόρηση για την πανδημία (π.χ., συμπτωματολογία, τρόπους προστασίας) καθώς, επίσης, και στα σχετικά μέτρα στήριξης, του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΥΕΠΚΑ).

Ως προς το φύλο των καλούντων, από το σύνολο των 321 κλήσεων, που αφορούσαν περιστατικά που άπτονταν των υπηρεσιών της Γραμμής, το 59,19% των καλούντων (190 καλούντες), ήταν γένους θηλυκού και το 40,81% των καλούντων (131 καλούντες), ήταν γένους αρσενικού. Ως προς την ιδιότητα των καλούντων, η πλειοψηφία των ατόμων, που κάλεσαν για βοήθεια και υποστήριξη, ήταν ενήλικα άτομα, με ποσοστό 95,64% (307 άτομα). Μόνο 14 άτομα, από το σύνολο των 321 καλούντων, δηλαδή ποσοστό 4,36%, ήταν ανήλικα άτομα (έως 18 χρονών), τα οποία χρησιμοποίησαν τη Γραμμή, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο.

Τα περισσότερα αιτήματα, σχετίζονταν με περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος (26,79%), δηλαδή την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας. Επιπρόσθετα, ένας μεγάλος αριθμός των κλήσεων προς τη Γραμμή, αφορούσε την αντιμετώπιση περιστατικών Διαδικτυακού Εκφοβισμού (21,18%), ποσοστό το οποίο κυμαίνεται στα ίδια υψηλά επίπεδα, με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Παράλληλα, σημαντικό ποσοστό των αναφορών προς τη Γραμμή, αφορούσε την αντιμετώπιση τεχνικών ζητημάτων - τεχνική υποστήριξη (17,13%) (π.χ., πώς να δημιουργήσουν ή να διαγράψουν έναν λογαριασμό σε κοινωνικά δίκτυα, πώς να θέσουν ρυθμίσεις ασφαλείας σε ψηφιακές συσκευές), καθώς, επίσης, και ζητήματα που σχετίζονται με τον τρόπο προστασίας των προσωπικών δεδομένων (10,90%) και της διαδικτυακής φήμης (5,30%).

Ανησυχητική κρίνεται και η διαπίστωση ότι, κατά τη συγκεκριμένη περίοδο, σημειώθηκε σημαντική αύξηση στην αναφορά περιστατικών διαδικτυακής αποπλάνησης-Grooming, όπου  ενήλικα/άγνωστα άτομα, σε κοινωνικά δίκτυα, ενθάρρυναν ανήλικα παιδιά να εμπλακούν σε δραστηριότητες σεξουαλικής φύσεως (π.χ. αποστολή φωτογραφιών). Επίσης, αύξηση εντοπίστηκε στα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης, που αφορούσαν σε αποστολή ή σε κοινοποίηση ανεπιθύμητου σχετικού περιεχομένου και σχολίων. Επιπρόσθετα, κατά την συγκεκριμένη περίοδο, οι λειτουργοί της Γραμμής Βοήθειας - Helpline 1480 κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν περιστατικά προσπάθειας εξαπάτησης, μέσω αποστολής σε κοινωνικά δίκτυα και σε προσωπική ηλεκτρονική αλληλογραφία, κακόβουλων μηνυμάτων με ηλεκτρονικούς συνδέσμους (link), με σκοπό την παραβίαση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.

Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας - Helpline 1480, καλώντας, χωρίς χρέωση, στον αριθμό 1480 (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή, 9.00 - 13.00 & 15:00 – 18:00, και Σάββατο 10:00 – 13:00) ή αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στο 1480helpline@cyearn.pi.ac.cy καθώς, επίσης, και μέσω ηλεκτρονικής φόρμας (https://www.cybersafety.cy/helpline-report) ή μέσω ηλεκτρονικής συνομιλίας (chat) (https://www.cybersafety.cy/helpline-chat).

Περισσότερες πληροφορίες για το Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου – CYberSafety(https://www.cybersafety.cy/) και τη Γραμμή Βοήθειας - Helpline 1480 (https://www.cybersafety.cy/helpline) μπορείτε να εντοπίσετε στους σχετικούς συνδέσμους.

 

ΙΠ